Fonologiniai kalbos sutrikimai
Parengė logopedė
Liuda Jarošienė
Fonologiniai kalbos sutrikimai
apibūdinami įvairiais garsų tarimo trūkumais ir
nesusiformavusiais foneminiais vaizdiniais, kurie
būtini rašymo bei skaitymo mokymuisi.
Paprasčiau
tariant, vaikams charakteringas netaisyklingas
panašiai skambančių garsų tarimas ir jų
nediferencijavimas kalboje. Šie sutrikimai nustatomi
ikimokyklinio amžiaus vaikams ir pradinių klasių
mokiniams. Blogai skirti kalbos garsus gali ir
vaikai, kalbantys pro nosį (rinolalija) ir prastai
artikuliuojantys dėl artikuliacinio aparato
inervacijos (dizartrija). Būdingas ne tik
netaisyklingas garsu tarimas, bet ir neišlavėjusi
foneminė klausa.
Foneminė klausa
– tai gebėjimas
iš klausos
nustatyti skirtingą garsų skambėjimą. Vaikams,
kuriems būdingas fonologinis kalbos sutrikimas,
kalbos garsai skamba vienodai, jis negeba
kontroliuoti savo tarimo ir atsitiktinai ištaria tai
vieną, tai kitą iš painiojamų
garsų (k-t, g-d, t-d, s-š, z-ž, c-č , dz-dž ir kt.). Ypač klaidos
padažnėja,
jei panašių garsų yra gretimuose žodžiuose ar
skiemenyse (pvz.
katė-tatė,
keturi - teturi, dega-deda, sušuko-susuko).
Fonologinis suvokimas
–
tai visų
garso ir skiemens skiriamųjų reikšmių suvokimas,
įskaitant kirtį, priegaidę,
intonaciją, skiemenų skaičių žodyje, žodžio garsinę
skiemeninę struktūrą, ritmą.
Vaikams sunku išskirti nurodytą garsą tarp kitų
garsų, skiemenų. Jie klysta, paprašyti pasakyti, ar
tam tikras garsas yra žodyje, ar ne. Pradedant
mokytis rašyti negeba nustatant garsų nuoseklumą
žodyje.
Gerai išlavėjusi foneminė klausa yra sėkmingo mokymo
rašyti pagrindas, todėl dėl
sutrikusios foneminės klausos mokiniams sunku
išmokti skaityti ir rašyti.
Fonologinių kalbos sutrikimų atvejais lavinama
foneminė klausa, atliekami garsinės žodžių
analizės ir sintezės pratimai. Tokiu būdu
koreguojamas ne tik panašiai skambančių garsų
tarimas ir diferencijavimas, bet vykdoma ir
disleksijos (skaitymo) bei disgrafijos (rašymo)
prevencija.
Tinkamai išlavintas garsų suvokimas, skyrimas,
jungimas, ženkliai palengvina vaiko mokydamąsi
rašyti ir skaityti.
Deja, mokykloje, beveik kiekvienoje pradinėje
klasėje, yra po keletą mokinių, turinčių
nepakankamai išlavintą
foneminę klausą, kurie kalbėdami daro įvairių garsų
keitimo klaidų, o rašydami keičia atitinkamas
raides. Galimybė išvengti ar sušvelninti šią
problemą – jau ikimokykliniame amžiuje
pradėti lavinti
vaiko foneminę klausą ir fonologinį suvokimą,
formuoti foneminius vaizdinius.
Kaip atpažinti fonologinį kalbos sutrikimą?
l
Stebimi garsų tarimo netikslumai.
l
Sutrikdytas fonemų atpažinimas pagal akustinius ir
artikuliacinius požymius.
l
Netaisyklingai taria daugiaskiemenius žodžius,
sukeičia garsus, skiemenis, juos praleidžia arba
prideda nereikalingus garsus ir skiemenis, pvz.:
galakraistis (kaklaraištis), viefasotas (šviesoforas).
l
Negeba pakartoti panašiai skambančių skiemenų
grupių: ta-da-ta, ži-zi-ži.
l
Kyla problemų surandant, remiantis klausa, nurodytą
garsą garsų eilėje, skiemenyse, žodžiuose.
l
Negeba sugalvoti žodžių, prasidedančių nurodytu
garsu.
l
Negeba nusakyti garso vietos žodyje.
l
Kyla sunkumų,
atliekant žodžių garsinę analizę:
-
negirdi balsių ir nurodo tik priebalsius (salė
- s, l),
-
negirdi priebalsių, nurodo tik balsius ( košė
- o, ė ),
-
negirdi samplaikose esančių priebalsių (trūko- t, ū,
k, o; slėpė- s, ė, p, ė).
l
Klysta arba spėlioja atrinkdamas paveikslėlius,
kurių pavadinimai prasideda panašiai skambančiais
garsais: s–š, z-ž, p-b, t-d, k-g
ir kt.
Kaip padėti vaikui, formuojant foneminį ir
fonologinį suvokimą?
l
Kartu su vaiku sugalvokite
kuo daugiau žodžių, prasidedančių tam tikru garsu,
pvz.
b (batai,
bala,
boksas...)
l
Tarkite įvairius žodžius ir paprašykite vaiko
nustatyti, kurie žodžiai prasideda garsu
š (pvz. kėdė, lapai,
šaka,
rūta, koja,
šoka,
musė,
šakutė....).
l
Sugrupuokite paveikslėlius pagal pirmą garsą:
sudėkite į vieną krūvelę paveikslėlius,
prasidedančius garsu p,
į kitą – garsu b ir
pan.
l
Atlikite garsinę analizę:
-
Atvirų skiemenų
(priebalsis+balsis):
ma, no, pu, ly,
kū....
-
Uždarų skiemenų
(balsis+priebalsis):
ar, uk, et, ūž,
ol, ys.....
-
Dviskiemenių
žodžių: Alė,
Ūla, lapė, kala, supa, kasa....
-
Triskiemenių žodžių:
mašina,
gėlytė, sodyba....
l
Į langelius įrašykite raides, perskaitykite žodį.
Parašykite jį skiemenimis:
l
Nustatykite,
kuris žodis sudarytas iš 2 skiemenų. Teisingai
nustačius, išvardinkite, iš kokių garsų jie sudaryti:
l
Iš krūvos paveikslėlių atrinkite tik tuos, kurių
pavadinimuose pvz., garsas
a būtų
antras.
l
Pasakykite, koks tai paukštis. Nustatykite, koks yra
trečias garsas žodyje:
l
Atrinkite žodį, sudarytą iš 4 garsų:
l
Sudėkite paveikslėlius pagal garsų skaičių (4-5-6)
žodžiuose
didėjančia
tvarka:
l
Sudėkite
žodžius iš pateiktų skiemenų:
MA | NA | MO | IR | SA | KA |
![]() ![]() ![]() |
|||||
MANO NAMO SAKO KASA IRMA MOKA SAMANA |
l
Sudarykite žodį iš žodžių pirmųjų raidžių:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
|
![]() |
B | I | T | Ė |
l
Išklausius sakinį, raskite žodį, sudarytą iš 4
garsų. Žodį užrašykite.(Pvz.:
Sulūžo medinė kėdė. Gabija - gera mokinė.)
l
Pakeiskite žodžius pridedant vieną raidę, pakeičiant
ją kita, sukeičiant vietomis (oras-voras,
musė-pusė, lupa-pupa).
l
Tęskite žodžių grandinę, kurioje kitas žodis
prasidėtų pirmesniojo paskutiniu skiemeniu (rovė
- vėlė –
lėlė – lėkė – kėdė – dėdė – dėjo – Jonas – nasrai-
….)
l
Užpildykite nesudėtingus kryžiažodžius.
Ir - trumpi patarimai. Padėdami vaikui, venkite
ilgos, varginančios veiklos. Pradėkite nuo vaiką
dominančios medžiagos. Pabrėžkite jo, kad ir
nedidelius laimėjimus, pasiekimus. Pateikite
turiningą, tačiau prieinamą kalbinę medžiagą.